In het nu zijn

Ken je dat je gedachtes zijn bij wat je nog moet doen. Je moet nog je huis opruimen en schoonmaken, je afspraak voor het werk, die vriend(in) waar je mee af wilt spreken etc. etc. alles waarvan we weg zijn van wat er nu is. Wat voel ik? Wat is er op dit moment?

Met dat ik dit nu schrijf voel ik mijn buik. Het is een herkenning. Ik adem ernaartoe. Ik voel me dankbaar besef ik.

Herken je dat ook, dat je met je gedachtes bent wat er is geweest. De ruzie met je partner, iets van vroeger wat je geraakt heeft en invloed heeft op het hier en nu.

In 2014 ben ik op Kauaï (Hawaï) geweest om daar 2 weken oud Hawaiaanse leer te leren.

Wat de Hawaiaanse wijze mij heeft geleerd is dat pijn en verdriet uit het verleden het nu is.

Nu voel ik deze pijn of verdriet. Dat is geen oude pijn. Het is er nu! Dat mijn hersenen de referentie maken met daar en dan is alleen maar een herinnering waar wij een pijn aan hebben gekoppeld. Verklaringen willen voor wat er daar en dan is geweest om het nu niet meer te voelen. Alleen voel je geen oude pijn, je voelt iets nu.

Vorige week had ik een conflict met mijn partner en er werd iets geraakt in mij. Ook vanuit een oud patroon heb ik gereageerd. Waar ik me bewust van werd was dat het geen oude pijn betreft. Het is er nu. Wat raakte me nu?

Ik voelde me niet gezien en gehoord. Dat mijn hersenen de referentie maakte met daar en dan was een herinnering. De pijn die ik ervaarde was er tenslotte toch echt nu.

Wat maakt dat we dingen uit het verleden blijven koppelen aan de pijn, verdriet en of boosheid die we nu voelen?

Voorbeeld

Je pijn, verdriet en of boosheid is een zak aardappelen van ongeveer 5kg. Hou je arm gestrekt terwijl je deze zak vasthoudt. Dat voelt na een minuut zwaar, na 10 minuten gaat je arm branden, na 15 minuten lukt het bijna niet om je arm met deze zware zak in de lucht te houden. Dit doen we ook met onze pijnen, verdriet en of boosheid. Hoe komt het dat we dit vast blijven houden en naar het verleden blijven kijken terwijl we in het nu zijn. We slepen een last mee wat nu niet dient.

8 Tips wat te doen om in het nu te komen

  • Om in het nu te komen is aarden een goede manier. Dit door je voeten in de grond of gras te zetten, te stampen en of je aandacht naar je voeten te brengen. Dit brengt je letterlijk in het nu
  • Richt je aandacht op ademhaling, adem door je neus in naar je buik, adem uit door je mond.
  • Stel jezelf de vraag, heb ik nu een probleem. Nu op dit moment. Het komt niet vaak voor dat je nu dit probleem hebt. Het is de gedachte aan het probleem wat het veroorzaakt.
  • Je bent niet je gedachte. Zie je gedachte voor je dat ze in een bootje voorbijvaren. Je kunt op en afstapen van de boot.
  • Wat erg helpt is om een situatie op te zoeken die je erg leuk vindt. Lach vooral vaak en veel.
  • Doe 1 ding tegelijk. Doe dit met aandacht.
  • Zet muziek op waar je graag naar luistert.
  • Tekenen en of kleuren

Vragen

  • Wat herken jij?
  • Lukt het jou om terug te gaan naar het nu?
  • Hoe heb je jezelf dit meester gemaakt?

Heb je vragen, opmerkingen of feedback voor mij stuur je bericht hier

 

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl