Slapen

Elk mens slaapt, de een langer of korter dat hangt van je ritme af.  Ongeveer 86% van ons hebben slaapproblemen.

Vaak onderschatten we hoe belangrijk slapen is. We liggen wakker van piekeren, een slecht kussen, slecht matras, te lang op je telefoon kijken waardoor je hersenen weer actief worden. Er zijn nog vele oorzaken te bedenken.

Slaap is de periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt. De slaap-waakritmiek wordt bij mensen en dieren geregeld door gebieden in de hersenstam en de hypothalamus. (Bron Wikipedia)

Vanaf jongs af aan slaap ik slecht en onregelmatig. Het is daarna periodes goed gegaan en erna weer slecht. Dit wisselt zich altijd af.

2011

Sinds mijn schouder (zie eerdere blogs) wat ik in 2011 kreeg slaap ik erg weinig tot slecht. Er zijn nachten dat ik max 2/3 uur slaap heb.

Mijn hersenen hebben jaren alleen maar het signaal gegeven om op mijn rug te blijven liggen. Nu is dat veranderd. Mijn hersenen geven het signaal dat ik ga draaien en dat doet zo’n pijn dat ik er wakker van word. Ik kan er niet op liggen.

Ik heb een nieuw matras wat naar mijn lichaam gaat staan, voor mijn hoofd gebruik ik een goed kussen wat ondersteunt.

Signalen

Signalen van slecht slapen verschillen voor eenieder in mindere of meerdere maten.

  • Concentratiestoornis
  • Vergeetachtig
  • Emotioneler
  • Verzwakt immuun
  • Prikkelbaar
  • Somberheid
  • Behoefte aan “slecht” eten
  • Lichamelijke klachten
  • Hoofdpijn
  • overgang

Slaaptekort en chronisch slaaptekort wat kun je ertegen doen?

Tips

  • Bodyscan
  • Meditatie
  • Warme douche/bad
  • Blauw licht
  • Telefoon ruim een uur voor het slapen wegleggen
  • Seks
  • Ademhalingsoefening
  • Schrijf je dag op
  • Maak een zorgenlijst
  • Geef jezelf toestemming om te gaan slapen
  • Goed verduisterde slaapkamer
  • Ventileer goed
  • Zorg voor overdag dat je veel licht op kunt nemen
  • Sport zo laat mogelijk op de dag

Voordelen van goede nachtrust zijn dat je de dagelijkse indrukken beter verwerkt. Dat je opgewekter bent. Dat je de invloeden van de dag goed kunt verwerken.

Vragen

Heb jij een goede nachtrust

Wat doe jij als je wakker ligt

 

Heb je vragen, opmerkingen en of tips stuur je bericht hier

 

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl