Loslaten

Hoe laten we los? Ik hoor het zo vaak dat mensen aangeven “goh Arlette, laat toch eens los” Mijn vraag hierop is altijd, hoe laat jij los dan? Het antwoord hierop is ja euh dat doe ik gewoon.

Loslaten is een fenomeen wat erg zijn intrede heeft gedaan als uitspraak. Is dit een fijne of juist niet fijne uitspraak? Voor mij is het heel lang zoeken geweest. Loslaten, ik werd er zelfs boos van. Want het klinkt zo simpel. Deed ik dan iets niet goed. Het lukte me niet en raakte er gefrustreerd van. Het praten in goed of fout is erg oordelend wat zeker niet helpt bij loslaten. Iedereen kon loslaten, waarom kon ik dat dan niet? Het klinkt toch zo makkelijk.

In een training wat ik volgde hoorde ik een mooie uitspraak welke ik nooit meer ben vergeten. Door iets nieuws te leren kun je het oude loslaten.

Blogs

In mijn eerdere blogs schrijf ik over mijn beperking qua lichamelijke klachten. Mijn schouders en de beperking hiervan en het niet meer doen wat ze altijd konden en het deel dat stuk is. Hoe ging ik dit loslaten wat ik voelde? De pijn en frustratie, het niet meer doen wat ik altijd had gedaan?

Ja ik had iets nieuws te leren. Het ontwikkelen van mijn brein. Niets lichamelijks maar geestelijk. Een andere mindset. Waarbij ik door het proces van afscheid nemen van mijn oude leven ging tot aan rouwen over het deel in mijn schouder en acceptatie. Was dit loslaten? Was ik hier al mee bezig dan?

Hierin begon ik een patroon te zien. Het patroon van herkennen, erkennen, expressie geven aan en loslaten.

Het nieuw geleerde

Als je herkent wat je denkt of voelt

Dit gaat erkennen en het serieus neemt

Expressie geeft aan wat je denkt of voelt

Dan komt er ruimte en laat je los.

Dit is mijn ervaring.

Is het dan zo simpel? Nee niet geheel. Ons brein is zo geprogrammeerd dat we als eerste kijken naar wat niet goed is, wat anders moet zijn. Dit betreft een dagelijks training en mindset.

In mindfulness omarmen ze elke gedachte en gevoel. Het mag er zijn. Je hoeft er geen aandacht aan te geven. Je bent niet jouw gedachtes en gevoelens. Hierin hoeft niet losgelaten te worden.

Wat Louisa Hay schrijft in haar boeken en vertelt in haar lezingen is dat je je mind kunt trainen in Positiviteit denken. Zij werkt met affirmaties. Als dit helpt om los te laten en je beter past kijk dan hier naar haar boek. Je kunt je leven helen.

Loslaten is in mijn waarheid acceptatie van wat is. Er niet mee in gevecht gaan. Dat klinkt echt makkelijker dan dat het voor sommige mensen is. Acceptatie is voor mij (herkennen, erkennen van het probleem of uitdaging). En dan is het de kunst dat je het echt goed gaat voelen; je kunt ook te vroeg accepteren terwijl je in werkelijkheid nog rouwt. Voor velen komt die werkelijke acceptatie pas, als ze alles geprobeerd hebben. Als er dan volledige acceptatie is, dan geeft dat berusting.

Bron www.ervaringswijzer.nl

Loslaten

Bij loslaten kun je ook een 2e plan hebben. Wat bedoel ik hiermee? Bijvoorbeeld; In mijn geval is dat ik graag lang wil wandelen met Lotus mijn hond, het regent ontzettend hard wat een lange wandeling niet fijn maakt. Dit omdat kou veel meer pijn veroorzaakt in mijn schouders.

Plan 2 is dat ik een korte wandeling maak en loslaat dat ik perse lang gewandeld moet hebben. Hierbij kan ik binnen met Lotus spelen zodat ze ook haar energie kwijt kan en ik een voldaan gevoel krijg dat ze genoeg aandacht en liefde heeft gekregen.

Voorbeeld 2; Ik wil graag een dagje weg alleen laat mijn lichaam dat niet toe. Ik baal en word verdrietig en boos want ik wil zo graag een dag weg iets leuks doen. Plan 2 is heerlijk met een goede kop koffie met slagroom in mijn stoel zitten met een fijn boek waarin ik mijn hersenen stimuleer. Een boek waarin ik mezelf verder wil ontwikkelen. Ik laat los dat ik geen dag op pad ga. En ik doe iets wat ik ook erg leuk vind. Mijn plan 2 dus.

Vragen

  • Heb jij tips hoe los te laten?
  • Herken jij jouw patroon hoe je loslaat?

 

Help mij jou te helpen en stuur je bericht hier

 

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl