De Coach

In Amerika is naar een coach toe gaan zo normaal, net zo normaal als eten en drinken. Wat maakt dat wij hier in Nederland er zo moeilijk over doen, er hier zo’n lading op ligt.

De ervaring hierin heb ik gekregen met opmerkingen. De opmerkingen zoals “ik heb geen hulp nodig” en “niet in therapie hoeven gaan”. Want er is geen probleem. Voor deze groep mensen zal een coach ook niet werkzaam zijn.

Wat maakt dat wij naar een coach kijken alsof je hier op de sofa van een psychiater ligt. En al zou dit zo zijn, is het dan zo verkeerd?

Wat doet een coach?

Doormiddel van vragen, opdrachten en oefeningen laat een coach zien waarin je met je vraagstuk verder kunt ontwikkelen. Dit vergt aandacht en doorzettingsvermogen. Vooral de wil om te willen groeien en ontwikkelen is een essentieel onderdeel. Zorg dat je vraagstuk helder en concreet is. Niet te algemeen.

Welk specifieke uitdaging/probleem wil jij oplossen?

Investering in zelfontwikkeling

Ben jij bereid om te investeren in je eigen ontwikkeling, in mogelijkheden creëren, rust en tijd en hier ook financieel in te investeren.

Afgelopen jaren heb ik mezelf ook laten coachen omdat ik van mening ben dat je hebt te blijven ontwikkelen. Te blijven kijken naar valkuilen en feedback te krijgen op gedrag en ook mijn denkproces.

Doordat ik me heb laten coachen ben ik hierdoor erg bewust geworden over welke doelgroep ik wil coachen. Ik wil coachen op burn-out preventie en op persoonlijke ontwikkel vraagstukken met betrekking tot arbeidsongeschiktheid. Dit is ook waarom ik mijn website heb laten bouwen en inrichten. In beide delen ben ik ook ervaringsdeskundige.

Bewustwording

Doormiddel van coaching ben ik mij bewust geworden van mijn gehaaste denk en doe proces. Hoe uitte zich dat? Door bijvoorbeeld met 10 dingen tegelijk bezig te zijn. Dit kun je maar half doen doordat er zich te veel dingen aandiende die mijn aandacht vroegen.

Wat ik geleerd hebt is door alles met aandacht te gaan doen. Begin met 1 ding tegelijk.

Ga bijvoorbeeld eens echt bewust je tandenpoetsen. Voel wat je aanraakt en waar. Richt je aandacht eens op hoe je je tandenborstel vasthoudt, hoe je je handen beweegt. Raak je elke tand en kies. Proef je de tandpasta? Zijn je gedachtes bij dit proces aanwezig of zit je al op je werk jouw to-do list na te kijken voor die dag.

Misschien kun je je aandacht eens richten op koken of iets wat meer bij je past. Begin vooral klein.

Waarom zou je dit doen?

Door de dingen met aandacht te doen train je jezelf te luisteren naar wat je lichaam en geest vertelt. Je wordt bewust van de gedachtes die je wegvoeren naar andere momenten. Neem dit waar, wordt er bewust van dat je niet je gedachtes bent. Deze uitdaging vergt training. Gun jezelf deze eerste stap.

Coaching

Misschien rijst de vraag nu wel “is dit waarvoor ik naar een coach toe moet”? Deze voorbeelden zijn een begin van een verandering in denken en handelen. Wat levert dit je op? Het levert bijvoorbeeld rust en overzicht op. Dit in je privé en werk gerelateerd. In je privé levert het rust op dat je bewust wordt van je behoeftes. Je uit de ik moet nog zoveel modus komt. Dit geldt ook werk gerelateerd. Leer twee to-do lijsten te maken. Je belangrijke lijst met max 5/6 dingen voor die dag. Zo blijft je lijst overzichtelijk en af handelbaar. Zo ook een to-do lijst met de dingen om je hoofd leeg te maken. Een leeg hoofd geeft ruimte.

Vragen

  • Ga jij weleens naar een coach?
  • Ervaar jij dat het hier nu ver weg ligt?
  • Wat zijn jouw ervaringen met coaching?
  • Wat is jouw gevoel bij het woord coach(in)

 

Help mij jou te helpen en stuur je bericht hier

 

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl