Burn-out

Er is een grote groep mensen welke met Burn-out te maken krijgt. 1 op de 7 medewerkers in het bedrijfsleven en in het onderwijs is dit 1 op 5 medewerkers. Zo ook heb ik tegen een flinke Burn-out aagezeten.

In 2012 was ik al meer dan een jaar aan het vechten tegen mijn lichaam en schouder. Ik werkte halve dagen en kreeg 3x per week fysio en oefeningen voor thuis. Op mijn werk heerste veel spanning en mijn schaamte en schuldgevoel werden steeds groter. Dit omdat ik niet meer kon doen wat ik altijd deed. Ik werkte hard en was loyaal naar het bedrijf. Wat ik heel lang geprobeerd hebt te doen is in de tijd dat ik aanwezig was dat was 4 uur per dag net zo veel werk te doen als in mijn fulltime tijd van 36uur per week. Ik had enorm veel pijn en hield dit niet vol. Via mijn Arboarts kwam ik bij een Coach terecht. De coachsessies hebben mij veel inzichten gegeven.

De Coach

De coach confronteerde mij met mijn gedrag en geen grenzen aan geven. Ik was zo bezig wat de ander van mij vond op het werk. Ik wilde zo graag laten zien dat ik het allemaal wel op mijn schouders kon dragen dat ik hierdoor over alles heen walste. Mijn lichaam en geest waren moe en op. Letterlijk was ik opgebrand.

Haar vragen aan mij waren elke x weer waar ik aan wilde werken. Wat mij enorm irriteerde omdat ik dacht dat hoef ik toch net uit te leggen. Mijn weerstand groeide enorm. Ik heb zelf pas achteraf beseft dat ik tegen een burn-out aan zat. Mijn vechthouding welke ik mijn hele leven had gehanteerd was een redding en tegelijk ook mijn valkuil.

Signalen

In onze coachsessies werd ik bewust van de signalen die ik kreeg. Ik was oververmoeid, prikkelbaar, at weinig tot niets, niet slapen en slecht slapen, hoofdpijn, geen energie hebben, onzeker worden, sociale contacten laten varen, lusteloos, boos, concentratieproblemen, gespannen zijn, emotioneel zijn, piekeren, gewichtsproblemen, en zo nog veel meer. Dit zijn een aantal klachten welke ik bezat. in het boek van Frank Schaper eerste hulp bij stress en vermoeidheid. Waarin 50 signalen worden besproken en 51 tips om deze te voorkomen heb ik veel inzichten gekregen. Het heeft mij zoveel inzichten gekregen dat ik mijn examen opdracht voor de opleiding professioneel trainer in burn-out preventie hebt gedaan. 

Zo ook vertelt Frank Schaper in dit boekje over een topsporter en een amateursporter. De topsporter mag rusten voor de wedstrijden. De amateursporter moet nog werken naast zijn sport. Hierbij geeft hij een voorbeeld van schaatser Bob de Jong in de olympische spelen van 2006. Een journalist had gevraagd wat hij voor de wedstrijd precies had gedaan. Het antwoord was dat hij 23 uur in zijn bed had gelegen, geslapen, gelezen en nagedacht had over zijn wedstrijd. Hier zit een groot verschil in. De amateur sporter heeft hierbij nog zijn verplichtingen en gaat dus maar door.

Wij vergeten onze rust te pakken en blijven maar doorrennen.

 

herken je dit?

 

 

Rust

Ik kreeg de opdracht mijn rust te nemen en op mijn voeding te letten. Elke dag een klein wandelingetje te maken. Iets leuks te gaan doen. Neem je vermoeidheid serieus. Praat met mensen over je burn-out. Het liefst een privé en een op het werk. Zet je telefoon ‘s avonds uit. Lees een paar regels uit een boek wat je zo leuk vindt.

In ons dagelijks leven moeten we zo veel. Altijd gelijk op mails reageren, de berichten stromen binnen en men verwacht dat je gelijk reageert. Het social media wat veel van ons vraagt. Onze sociale leven wat veel vraagt. Het huishouden en gezin sporten en nog veel meer.

Tips

  • Schrijf voor jezelf de symptomen op waar je tegenaan loopt
  • Ga naar je huisarts
  • Geef jezelf de tijd om te herstellen
  • Vertraag op elk vlak, zet je mobiel uit, alle pushmeldingen van apps, kijk geen tv.
  • Let op je ademhaling, waar adem je naar toe, is dit hoog en snel of rustig naar je buik. Doe dit elke dag
  • Mediteer
  • Eet en drink gezond
  • Sporten is zeer goed omdat er endorfine aangemaakt wordt, al begin je met een kleine wandeling van 5 minuten.
  • Praat over je proces met vrienden, familie en collega’s

Vragen

  • Herken jij jezelf in een aantal symptomen?
  • Wat doe jij hieraan?
  • Welke stappen heb je ondernomen?

 

Help mij jou te helpen en stuur je bericht hier

 

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl