Ontspannen en ontladen

Hoe ontspannen wij? En hoe belangrijk is ontspannen? Dat is uiteraard voor eenieder verschillend.

Een paar voorbeelden van ontspannen zijn

  • Een warme douche/ bad
  • Een wandeling in een stad of bos
  • Mediteren
  • Muziek luisteren
  • Een boek lezen
  • Film kijken
  • Met een deken op de bank
  • In het nu zijn

We leven een gejaagd en snel leven met werk, huis, partner, kinderen we onderhouden onze vrienden en meer.

Sinds ik thuis ben komen te zitten (zie eerdere blogs) ben ik mij bewust geworden hoeveel ik eigenlijk deed. Ik was een single alleenstaande moeder en naast de opvoeding van mijn (verstandelijk beperkte) kind deed ik werk, huishouden en vrienden erbij. Mijn drukke sociale leven was altijd gevuld. Wat ik vergat was ontspanning en ontlading.

Ik had te leren ontspannen en ontladen. Een boek lezen had ik geen geduld en concentratie voor. Ik vond in mijn eentje in het bos wandelen niet gezellig. Ik ontlaadde niet.

Toen werd ik arbeidsongeschikt en besefte dat ik graag altijd aan het rennen was. Waar rende ik voor weg? Dat was een vraag die ik mezelf stelde.

Mijn lichaam voelde gespannen en hard aan. Mijn spieren zaten vast. Hier had ik echt aandacht aan te besteden. Waar ik mij bewust van werd is dat ik mezelf lichamelijk en geestelijk tekort gedaan heb.

Herken jij bovenstaande op jouw manier? Ben je druk met werk, huis, gezin, vrienden etc? Hoe ontlaad jij? Sport je regelmatig of wandel je?

Ben jij bewust hoe je lichaam aanvoelt en hoe je geestelijke gesteldheid is?

Hierbij mijn 3 tips om te ontladen en ontspannen.

Tip 1: Word bewust van je ademhaling.

Oefening; Ga op fijne stoel zitten of lig op een plek die prettig is voor je. Mijn voorkeur is liggen.

Adem rustig door je neus in en hou de adem een paar seconde vast en adem door je mond uit. Maak hierbij een ppppffffff geluid. Wees eens bewust waar je adem zit. Adem je hoog in je borst of laag naar je buik. Het kan helpen bij een hoge adem dat je een hand op je buik legt en daarop focust en zo naar je buik ademt. Doe dit voor een paar minuten zo bouw je het op.

Tip 2: ga eens wandelen in het bos.

Oefening; Wees bewust met je aandacht bij elke stap die je zet. Voel de grond onder je voeten. Adem rustig in en uit. Neem steeds meer de tijd om je omgeving waar te nemen. Wat zie en voel je als je in het bos loopt. Of op de plek die voor jou prettig is. Blijf bewust.

Tip 3: In het nu zijn.

Oefening: In het nu zijn en er bewust van zijn oefen je door met je adem te beginnen. Zie oefening 1 breid deze oefening uit door naar je lichaam te gaan. Doe een bodyscan van je tenen naar je kruin. Dit betekent met aandacht elk deel van je lichaam te voelen en waar te nemen. Is het hard of zacht. Zet dan bewust je oren open. Luister naar elke geluid met aandacht. Hoor je het suizen van het bloed in je oren. De omgeving maakt geluid. Misschien tikt er een klok, hoor je geluiden van buiten. Het enige wat je doet is waarnemen. Begin met een paar minuten en bouw dit op. Neem dan in het nu zijn mee de dag in.

Het verleden is geweest en morgen hebben we nu geen grip op.

Vragen:

  • Heb jij meer tips voor ontspanning en of ontlading?
  • Herken je een druk leven en hoe ontspan jij?
  • Maak jij tijd vrij om te ontspannen?

 

Help mij jou te helpen en stuur je bericht hier.

 

 


2019 © Copyright Arlette Fokker
Lees onze Disclaimer

 

 

Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl