Angst

We kennen het allemaal, je eerste dag bij een nieuwe werkgever. Vinden ze me wel leuk? Zal ik het nieuwe werk snel leren. Pijn je in je buik en de stem in je hoofd die aangeeft, ben ik wel goed genoeg.

Emotie

Angst is een gevoel/emotie die optreedt als we gevaar ervaren. Denk maar eens terug aan de sabeltandtijger vroeger als we gingen jagen dan trad er een acute angst op. Ons lichaam spande zich aan, onze pupillen werden wijdt, je darmstelsel kwam stil te staan, pupillen verwijden, het cortisol (stress hormoon) werd aangemaakt.

We vervallen in fight, flight freeze. Vandaag de dag reageert ons lichaam nog net zo terwijl die sabeltandtijger allang is uitgestorven.

Ook in ons dagelijkse leven ervaren we angsten. De een meer of minder.

Toen ik naar de Coach-opleiding ging ervaarde ik angst. Was ik wel net zo goed als de rest. Het deed me denken aan vroeger op school. De meester had gezegd dat ik niet zo goed kon leren en dat ben ik gaan geloven. Dus een opleiding op hbo- niveau en snelheid wakkerden een oude angst op. De angst liet mij voelen dat kleine meisje weer te zijn. Voelen dat ik toen al aan het vechten was. Het maakte mij onzeker.

Wat ik heb geleerd was dat ik niet de beste hoefde te te zijn. Dat deze overtuiging zeer belemmerend waren. Wat ik leerde was dat mijn angst ongelijk had. Ook al waren er anderen met hogere cijfers ik had besloten dat ik mijn angst aan zou kijken en doorging met studeren en oefenen. Ik was goed in coachen. Ik zag de struggels van de anderen en besefte dat ik niet de enige was die in een bepaalde vorm angst ervaarde.

Wat te doen om je angsten te overwinnen. Nu heb ik dit iets te nuanceren. Bij een angststoornis werkt dit anders en over deze vorm van angst heb ik het nu niet.

Benoemen

Benoem waar je angst voor voelt. Terug naar mijn voorbeeld van de opleiding ben ik aan mijn trainer gaan benoemen dat ik angst ervaarde voor het studeren. Wat mijn trainer aangaf was, Arlette voel eens in je buik wat het doet en adem ernaartoe. Bedank je angst want het zorgt voor je. De intenties van je angst is om je te beschermen voor de pijn. Angst weet niet of het reëel of irreëel is. Het is er.

5 G’s reflectie toepassen

Wat zijn de 5 G’s en hoe passen we deze toe. Maak voor jezelf een kolom en schrijf de 5G’s op. Maak dan een tweede kolom en vraag jezelf het volgende.

 

Gebeurtenis

Wat gebeurde er

 

Gedachte

Wat dacht je erover

 

Gevoelens

Wat voelde je hierbij

 

Gedrag

Wat deed je toen, hoe uitte je het

 

Gevolg

Wat was het gevolg

 

Als je ervanuit gaat dat iedereen handelt vanuit de beste intenties. Is het echt waar wat je denkt?

Doe dan dit schema nog eens opnieuw met in gedachte dat iedereen handelt met de beste intenties en of het echt waar is.

Gebeurtenis

 

Gedachte

 

Gevoelens

 

Gedrag

 

Gevolg

 

 

Luister

Luister naar je angst, wat zegt het tegen je en besef gelijk dat dit een moment is om te leren.

Je grootste ontwikkeling is om jezelf te vragen wat kan deze angst mij leren.

Vragen

Kun je iets met het de 3 voorbeelden?

Wat zou jou kunnen helpen?

Heb je opmerkingen of feedback stuur je bericht hier

 

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl