Meditatie en wetenschap

Als ik over meditatie praat vragen mensen al snel of ik een zwever ben. Een zwever vraag ik dan, wat betekent zwever voor jou?

Nou je weet wel iemand die de hele dag mediteert en over spirituele dingen nadenkt of doet. Nog steeds is het mij niet duidelijk.

Meditatie is wetenschappelijk getest wat het met je hersenen doet. Hoe het je lichaam laat ontspannen. Hoe het pijn kan reduceren. Hoe stress afneemt. En nog veel meer.

Veroudering

"Het voorkomt veroudering doordat de grijze stof in onze hersenen niet zo afnemen als bij mensen die niet mediteren. De grijze stof in onze hersenen verwerken informatie. Als deze stof afneemt kan alzheimer toetreden."

Bron: Nu.nl

Pijn

Pijn reduceren is voor mensen zoals ik erg fijn. Het is aangetoond dat als je 20 min per dag mediteert met een geleide of juist vanuit stilte mediteert de pijn afneemt. De pijn sensoren in je hersenen komen tot rust.

Positiviteit

Doormiddel van meditatie geleid of vanuit stilte krijg je positievere gedachtes. Dit heeft een sneeuwbaleffect op je gedrag. Je ervaart hierdoor positieve emoties.

Depressie

Depressieve gevoelens worden minder of verdwijnen zelfs bij meditatie. Dit geleidt of vanuit stilte wat het fijnst aanvoelt. Volg hierin uiteraard altijd je gevoel.

Ik kan door blijven vertellen over hoe positief meditatie is voor lichaam en geest. De wetenschappelijke onderzoeken zijn overal te vinden op internet.

Wat doe ik?

Wat ik doe is beginnen met een bodyscan. Voelen hoe mijn lichaam aanvoelt. Is het strak, gespannen of misschien ontspannen. Hoe is mijn mood? Waar ervaar ik pijn of ongemak?

Hoe doe ik een bodyscan?

Wat ik doe is, ik ga zitten op de bank of makkelijke stoel. Wil je liever liggen mag dat uiteraard ook. Ervaar waar je behoefte ligt.

Ik begin bij mijn ademhaling naar mijn buik. Hierbij leg ik mijn linkerhand ongeveer 2cm onder mijn navel. Daar is ons gevoel in opgeslagen. Hier adem ik naar toe. Ik adem door mijn neus in en door mijn mond uit. Zodra ik voel dat ik steeds verder ontspannen raak ga ik met mijn gedachte naar mijn tenen. Hoe voelen ze? Zijn ze zacht of hard? Dan ga ik over mijn voetzolen met mijn gedachte en voel hoe mijn voeten de grond raken. (dit als je zittend mediteert) mijn aandacht gaat naar de bovenkant van mijn voeten. En laat mijn aandacht naar mijn enkels gaan en per deel voel ik hoe het aanvoelt voor me. Mijn kuiten en scheenbenen naar mijn knieën en knieholtes naar mijn bovenbenen en dijen. Voel bij elke stap hoe het aanvoelt. Is het hard of zacht. Voelt het gespannen of ontspannen. Voel je warmte of kou langs de plekken gaan waar je bewust aanwezig bent. Voel je billen op de stoel of bank. Voel of je hard of zacht zit. Of misschien voel je wel het bed of bank waar je op ligt.

Scan zo elk deel van je lichaam bewust. Tot je bij je kruin bent.

Gedachtes

Weet dat er gedachtes voorbijkomen en deze er mogen zijn. Visualiseer je gedachtes op een bootje en laat ze voorbijvaren. Je bent niet jouw gedachtes. Elke keer dat je een gedachte hebt visualiseer je dit. Je hoeft er niets mee.

Geluid

Blijf ondertussen rustig in en uit ademen door je neus en mond. Zet dan bewust je oren open. Luister naar alle geluiden van buitenaf die binnenkomen. Je hoeft er niets mee, niet in te vullen wat het is. Accepteer wat je hoort en adem rustig door.

Pijnprikkels

Ga dan met je aandacht naar een deel van jouw lichaam die aandacht van jou vraagt (indien dit van toepassing is) en geef je lichaam aan dat je dankbaar bent voor het signaal. Adem er rustig naar toe. Vechten heeft geen zin. Vertel dat deel wat aandacht vraagt dat je hem/haar ziet, hoort en voelt en dat het er mag zijn. Dat het een deel van jou is. Bedank het voor de boodschap die het deel jou vertelt. Want misschien (voorbeeld) ben je te ver over je grenzen gegaan. Heb je niet de eerdere signalen willen voelen. De pijnprikkel vertelt een verhaal en daar heb je de ondertiteling van te leren lezen.

Zodra je dit gedaan hebt keer je met je aandacht terug naar je adem. Voel wat je voelt het is oke. En kom langzaam naar het nu terug.

Waarom

Nu vraag je je misschien af waarvoor je dit zou doen? Acceptatie van pijn (in hoeverre dat mogelijk is) leren wat je grenzen zijn. Je lichaam laten ontspannen. Dit vraagt dagelijks oefening. Het reduceert pijn zolang je hiermee blijft oefenen. Mocht je hier meer over willen weten dan is het boek handboek meditatief ontspannen iets voor jou.

Er zijn verschillende vormen van bodyscans en allen zijn oke, voel wat goed voelt voor jou. Ook op Youtube is hier veel over te vinden.

Deze bodyscan heeft mij bewust gemaakt van mijn gevecht tegen mijn lichaam en pijn. Nu leer ik dat ik met mijn lichaam werk. Dat ik dit mocht loslaten. Hierdoor word ik een leuker en liever mens voor mezelf.

Vragen

  • Mediteer jij?
  • Hoe werkt dit voor jou?
  • Lukt het jou om je pijn te omarmen?
  • Misschien heb jij een meditatie die goed werkt?

Help mij jou te helpen en stuur je bericht hier.

 

 


2019 © Copyright Arlette Fokker
Lees onze Disclaimer

 

 

Deze site is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl